12. syyskuuta 2012

Case: From A-holes to A-loha


Kysymys:

Kaipailisin pätevän oloisille sivuille seuraavaksi tekstiä hankalien ihmisten kohtaamisesta. 


Jokainen meistä joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä tällaisten v-mäisten henkilöiden kanssa niin työssä kuin vapaa-ajalla, mutta vaatii melkoista luovuutta koettaa pystyä kohtaamaan tällaiset tyypit rakentavasti ja itsekunnioituksen säilyttäen. PUA-logiikkaa käyttäen, mitä psykologisia tekijöitä kannattaisi otta huomioon hankalien tyyppien kohtaamisessa?

- Neiti A




Kkhhhh sähhh sähh tsyitsyi!
Kuva: ML_Duong



Vastaus:

On tärkeää muistaa, että kukaan ei ole tahallaan ilkeä. Negatiivisuutta ympärilleen viljelevät ihmiset eivät usein tajua sitä tai eivät osaa olla muunlaisia. Esimerkiksi ihmiset jotka korjaavat koko ajan toisia, kieltävät muiden ideat, ovat negatiivisia, puhuvat itsestään liikaa, puhuvat muiden päälle, ovat aina oikeassa jne. eivät usein tajua olevansa ärsyttäviä tai eivät tiedä, miten pitäisi muuttua.

Vaikka sinusta siis kuinka tuntuisi, että joku haluaa sinulle pahaa, niin pidä mielessäsi, että oikeasti hän haluaa jotakin itselleen (köhköh itsetuntoa köh) ja ei ole tahallaan sinulle ilkeä. Kukaan ei ole omasta tahdostaan onneton ja vihainen. Ilkeästi käyttäytyvien ihmisten kanssa toimimiseen, neuvotteluun ja riitojen selvittämiseen on olemassa paljon oppaita, joissa on paljon hyviä ja huonoja vinkkejä. Esittelen nyt muutaman suosikkistrategiani tilanteen ratkaisemiseksi.




Ärrin murrin nönnönöö...
Kuva: Katie@!



Kolme käyttökelpoista strategiaa vähemmän mukaviin kohtaamisiin:



1. Haters gonna hate

Jos ei ole pakko puhua kyseisen tyypin kanssa, niin lähde pois ja yritä minimoida tulevat kohtaamisenne. Et saa ikinä kaikkia pitämään sinusta, eikä siihen ole mitään syytä. Ihmiset pitävät erilaisista asioista ja maailmassa riittää myös ihmisiä, jotka pitävät sinusta. Kaikilla eivät kemiat kohtaa millään.

Ignoroi ilkeily äläkä jää märehtimään haukkuja, koska niitä riittää aina ja suuri osa niistä on täysin aiheettomia. Ihmiset ovat vihaisia omista puutteistaan ja purkavat sitä muita kohtaan ilkeästi käyttäytymällä. Englanninkielessä on tällaisille ikävää fiilistä ympärilleen levittäville ihmisille hyvä oma nimitys, haters eli vihaajat. Ja he jaksavat aina vihata.


Omaan arvoonsa on helppo jättää vaikka ärsyttävä tutun tuttu. Esimerkiksi anopin kanssa tätä strategiaa ei yleensä kannata tai voi soveltaa.



2. Luv ya +++

Usein hauskin tapa kohdata ilkeästi käyttäytyvä ihminen on olla häntä kohtaan ylitsevuotavan ystävällinen. Säteile äärimmäistä onnellisuutta. Jos hän on valmis muuttamaan tapojaan, niin saatat auttaa häntä kohti parempaa elämää sulatamalla jään, jonka hän on ympärilleen kasannut. Jos hän haluaa jatkaa tuskaisaa elämäänsä täynnä ilkeilyä, niin ärsytät häntä valtavasti, kun et provosoidu mukaan nälvintään. Se voi olla ihan viihdyttävää.


Jotkut ihmiset ovat ilkeitä kaikille siksi, että he pelkäävät muiden ilkeyttä. Olemalla ilkeitä itse ensin he varmistavat muiden negatiivisen reaktion ja sitten heidän ei tarvitse jännittää, kuka heille on ilkeä, kun kaikki ovat.


Yritä johdattaa ilkeilijä ulos hänen vihaisesta maailmastaan ystävällisyydellä. Älä provosoidu tippaakaan mukaan kinaan. Se k-pää on vain epävarma. Kestä toisen ärsyttävyys hymyillen. Yritä miettiä, miksi toinen käyttäytyy, miten käyttäytyy. Takana on aina jokin hänen oma halunsa. Tällaisen tyypin usein sulattaa, kun vain jaksaa olla kiva pitkään. On hieno tunne, kun tyyppi ei enää ärsyynnykään lisää ystävällisyydestäsi, vaan alkaa itsekin käyttäytyä mukavammin.

Voit jopa kysyä esimerkkien kanssa ystävällisesti, miksi hän sanoo sinusta ilkeitä asioita ja haluaa pahoittaa mielesi, jos ilkeily ei muuten lopu. Kerro samalla, miten hän voisi toimia paremman lopputuloksen saamiseksi, koska hän ei välttämättä oikeasti osaa.



Whatever! Elämä on ihanaa. Ja ajan moottorikelkalla.
Kuva: Aunt Owwee



3. Mitäs se Misse sitten söi viime tiistaina?

Viimeinen tässä esitelty konsti jörön kanssa toimimiseen on: Löydä intohimon kohde, josta hän tykkää puhua ja kuuntele. Silloin sinun ei tarvitse kuunnella hänen ilkeilyjään. Käy läpi puheenaiheita ja kun osut napakymppiin, niin näytä kiinnostuneelta ja kysy tarkentavia kysymyksiä. Ihmiset rakastavat aina puhua itsestään.

Hyviä potentiaalisia puheenaiheita ovat esimerkiksi lemmikit, lapset, asunto, kotipaikka, terveys, työ, lomat ja harrastukset.

Ei ehkä kovin mielenkiintoista, mutta ainakin kohtaaminen sujuu. Tylsää, mutta toimivaa. Tämä strategia sopii hyvin vaikka hirvittävän esimiehen tai sukulaisen kanssa toimimiseen, kun on vain kestettävä kyseistä henkilöä.



Toivottavasti jelppasi. Hymyä ei voi kukaan muu ottaa sinulta pois!



P.S. Uusi Jäänmurtajat kilpailu julistetaan täten alkaneeksi!

Keksi uusi kiinnostava aihe, josta Jäänmurtajat-kursseilla voitaisiin oppia.


Palkintona on 2 lippua (arvo 180 euroa) inspiroivaan Täysii!-seminaariin 29.9. Tampereelle, johon olen itsekin menossa. Kilpailu päättyy 18.9. ja palkinto jaetaan 19.9.2012 valitulle ehdotukselle/ehdotuksille.

http://www.taysii.fi/

Facebook-event seminaarille:
https://www.facebook.com/events/126503810820403/

Nykyiset kurssiaiheet löydät täältä:
http://www.jaanmurtajat.fi/kurssit/ihmissuhteet

Osallistua voit kommentoimalla tähän tai sähköpostilla: karla@jaanmurtajat.fi

Go! :)


P.P.S. Tule mukaan Ihmissuhdetaidot-kurssille Kamppiin 22-23.9. Vuoden 2012 muut kurssit ovat jo täynnä. Palautteen arvosana viime kurssille oli 4,75/5. Vielä tällä viikolla ehtii ilmoittautua:


https://www.facebook.com/events/274046856032901/






Parhain terveisin,
Karla Nieminen

Yrityksestäni ja kursseistani voit lukea lisää osoitteesta
http://www.jaanmurtajat.fi 


7 kommenttia:

Jevgeni kirjoitti...

Hyvä teksti!

Tohon viimeiseen vielä. Joskus kun alkaa kuunnella toisen juttuja jostain muka "ihan tylsästä aiheesta", niin jutun jatkuessa sitä joskus huomaa että hei, toihan on oikeestaan aika kiinnostavaa! Eli on tosi okei antaa kaikille aiheille mahdollisuus. Ja vaikka juttu olisikin just niin tylsä kuin odottaa saattoi, yleensä siinä oppii itsekin jotain. Olkoot se sitten se, mitä kissoille kannattaa yleensä syöttää.

Karla Nieminen kirjoitti...

Totta, parhaat keskustelijat eivät odota kaiken olevan mielenkiintoista ja niin he löytävätkin loppujen lopuksi paljon mielenkiintoisia juttuja keskusteluista. Jos heti "tylsän" aiheen tullen menettää kiinnostuksensa keskusteluun, niin harvoin koskaan pääsee niihin mielenkiintoisiin aiheisiin.

ja tosiaan eniten oppii siitä, mitä yleensä ei tee tai mistä ei ole yleensä kiinnostunut, vaikka sitten kissojen ruokinnasta :) Hyvä pointti!

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen teksti!

Olisiko sinulla antaa vinkkiä miten voisin johdattaa pois negatiiviset puheet eli negatiivisen ilmapiirin pilven työyhteisössä?

Jos vaikka työpaikalla ollaan tyytymättömiä johtoasemassa olevaan henkilöön niin hänestä ja hänen hoitamista asioista puhutaan jatkuvasti ilkeästi ja kiukutellaan, kun mikään ei ikinä muutu. Olen samaa mieltä monista asioista, mutta en haluaisi vuodesta toiseen jankata niitä asioita, kuunnella samaa valitusvirttä ja osallistua niihin negatiivissävytteisiin keskusteluihin. Tällainen negatiivisuus on raskasta itselle, koska yritän ajatella positiivisesti ja asiat joihin minä (tai muutkaan) en voi vaikuttaa, saavat kulkea omalla painollaan. En jaksa murehtia ja ottaa vastuuta sellaisista työasioista, jotka ovat vaikkapa esimiehelle kuuluvia tehtäviä. Onko siis keinoa miten tällaista negatiivisuutta voisi vähentää ilman, että sanoo asiasta suoraan? Vai pitäisikö asiasta vain huomauttaa?

Puheenaiheen vaihto tuntuu toimivan jos keskustelijoita ei ole minun lisäksi kuin yksi.

Karla Nieminen kirjoitti...

Kiitos kommentista. Tilanteeseesi tulee mieleen monta vinkkiä.

Epämiellyttävästä puheenaiheesta toiseen pääsemiseen hyvä tapa on tosiaan vaihtaa aihetta. Jos jotenkin sanallisesti ilmaisee, että aihe on epämiellyttävä, tai sanoo, ettei halua vaikka vastata johonkin aiheeseen liittyvään kysymykseen, niin todennäköisesti vetää muiden kaiken huomion tuohon aiheeseen. Aihe korostuu entisestään ja oletettavasti tulee enemmän ja enemmän keskusteluun. Jos vaikka keksitte jonkin uuden kehitysprojektin, jolla voitte vaikuttaa työoloihin ja jota voitte itse viedä eteenpäin, niin sellainen voi viedä tehokkaasti ajatukset muualle.

Työpaikan ilmapiirin muuttamisesta: Yksin ei valitettavasti paljon voi muiden käytökselle tehdä. Voit vaikuttaa paljon vain omaan käytökseesi ja siihen miten suhtaudut muihin. Toki kuka vain voi muuttua halutessaan, mutta toinen ei voi laittaa muita muuttumaan. Lisäksi olemme kaikki kuin sieniä, vaikka kuinka yrittäisimme muuta. Mitä sillä tarkoitan, on että seura tekee kaltaisekseen: imet valtavasti vaikutteita niistä 5 ihmisestä, joiden kanssa vietät eniten aikaa. Haluat tai et. Jos siis työpaikan ilmapiiri käy hyvin negatiiviseksi, voi joskus paras vaihtoehto vaihtaa maisemaa. Tämä ei välttämättä ole helppoa, mutta mahdollista ja joskus sen arvoista.

Jos jokin asia muiden käytöksessä häiritsee, niin harvoin tapahtuu mitään muutosta vihjailulla. Vaikka itsestä omat vihjeet tuntuisivat itsestään selviltä ja toisen käytös avoimen törkeältä, niin näin ei toisen näkökulmasta välttämättä ole ollenkaan. Paras siis useimmiten sanoa asiansa suoraan, mutta rakentavasti.

Sinun tapauksessasi kyseessä taitaa olla kaksi "ongelmakäytöstä": esimiehen tavat ja kollegojen valitus. Molempia lähestyisin samalla kaavalla eli kertoisin toisen edun kautta ongelman ja parannusehdotuksen. Näin esitettynä kritiikki ei usein edes tunnu kritiikiltä, menee perille hyvin ja voi olla isoksi avuksi toiselle.

Esimerkiksi mitä voisi sanoa esimiehelle (kahden kesken):
"Sinuun suhtautumiseesi aiheuttaa negatiivisuutta se, miten jaat työvuorot aina melko myöhään. Tämä heijastuu varmasti moneen asiaan työssäsi ja hankaloittaa sitä. Meidän työntekijöiden asenne sinua kohtaan ja työn sujuvuus paranisivat huomattavasti, jos voisimme jakaa työvuorot jo viikkoa aiemmin."

Mitä voisi sanoa kollegalle (kahden kesken):
"Meidän keskustelumme ovat melko raskaita, kun ne usein menevät valitukseen esimiehestä. Monet asiat ovat sellaisia, mihin emme voi vaikuttaa, jolloin valitus vaan raskauttaa omaa mieltä ja työtä turhaa. Mitä jos pyrkisimme jättämään ostotilauksista keskustelun vähemmälle, kun emme voi siihen vaikuttaa? Työvuorojen jakamisesta voin keskustella esimiehen kanssa."

Miltä kuulostaa, olivatko nämä avuksi? Entä tuliko mieleen lisäkysymyksiä?

Hyvää heinäkuuta!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vinkeistä! :)

Täytyy lukea vinkit ajatuksella ja miettiä miten niitä voisi soveltaa tähän tilanteeseen. Tuo on niin totta, että seura tekee kaltaisekseen. Aamulla töihin tullessa on hyvä olo, mutta työpäivä saattaa jo alkaa sillä, että työkaverit valittavat esimiehestä vihaiseen sävyyn ja joko itse lähtee niihin juttuihin mukaan tai sitten "pakenee" toiseen huoneeseen toivoen, että keskustelu ei kestä pitkään.

Vielä loppuun mainintakseni, on todella mielenkiintoista lukea blogiasi, sillä haluaisin kovasti muuttua sosiaalisemmaksi ja oppia tutustumaan oma-aloitteisesti uusiin ihmisiin ja voittaa pelkoni.

Karla Nieminen kirjoitti...

Huippujuttu, että blogistani löytyy sinulle mielenkiintoista luettavaa. Kannattaa tilata kirjoitukset blogin sivupalkista. Tiedotuslistalle voi liittyä kotisivuilla http://www.jaanmurtajat.fi ja facebook-sivu löytyy osoitteesta http://www.facebook.com/jaanmurtajat

Sosiaalisissa taidoissa voi todellakin kehittyä. Se on mahtavaa, kun pelko ei ohjaa omaa elämää ja omia valintoja tai tutustumisia. Myös ilmapiiri töissä voi olla sellainen, että se enemmänkin antaa energiaa kuin ottaa sitä. Tsemppiä tilanteesi kehittämiseen!

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos ja hyvää kesää!

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...